Paadid

Paadiost kui investeering kvaliteetaega

Paadiost kui investeering tulevikku

Huvi mere vastu üha kasvab ja tõenäoliselt oled ka sina rohkem kui korra mõelnud paadi ostmisest, kuid õhus on palju küsimusi:

  • Kas just nüüd on õige aeg raha oma hobi alla kinni panna?
  • Millise raha eest saan korraliku paadi ja millised on täiendavad kulud?
  • Kui soovin likviidsust, kui ruttu saan paadi taas rahaks vahetada?
  • Arvestades, et paat on füüsiline vara, mille kasutamisega on seotud ka täiendavad kulud, kas saan sellist rahapaigutust ka investeeringuna käsitleda?

Kas just nüüd on õige aeg raha oma hobi alla kinni panna?

Maailm on muutunud ettearvamatuks ja iial ei tea, millal on vaba raha vaja – kõrged elektrihinnad, viirused, üha kallinevad kaubad ja teenused, sõda koos oma mõjudega ning prognoosimatu majanduskeskkond – kõik see on pannud meid oma oste edasi lükkama.

Teisest küljest sulab praegu meie raha kiiremini kui esimene lumi. Nähtus nimega inflatsioon on jõudnud viimase 13 aasta kõrgeimale tasemele ja Eesti Panga prognoosi kohaselt jääb püsima kõrgel tasemel kauemaks kui algselt eeldati. Lihtsalt öeldes tähendab see, et raha ostujõud langeb iga päev ja seda pangakontol niisama hoida ei ole ammu enam mõttekas.

Milleks on soov paati kasutada ja mis suurusjärgus on valmidus investeerida?

Kolm aastakümmet veesõidukeid müünud ja suure püsiklientuuriga JMK Marine juhataja Kalle Kütt räägib, et üha sagedamini jõuavad esindusse inimesed, kes on sõbra paadiga mõned tiirud teinud ning tahavad nüüd ka ise paadiomanikuks saada.

Enne ostu oleks hea korra arutada spetsialistiga, et mitte hiljem pettuda. Nii on ka ostuprotsess tulemuslik ja nauditav, kui kliendil juba on läbi mõeldud, kui palju on kavas raha investeerida. „Utoopilisi soove paraku täita ei ole võimalik, sest 10 000 euro eest viie magamiskoha ja muude mugavustega korralikku alust ei saa,” selgitas Kütt.

Mootorpaate ja kaatreid ostetakse väga erinevatel eesmärkidel – enamasti kas kalalkäimiseks, lühemate lõbusõitude või pikemate matkade tegemiseks või ka transpordivahendiks praktilistel eesmärkidel, näiteks sõitmiseks ja kauba viimiseks saarel asuvasse elukohta.

Kalameestel on väiksema mootoriga 2,5- kuni 3-meetrine ametlikult registreeritud kummipaat täiesti piisav ja asjakohane. Väiksema mootorivõimsusega kummipaadid ei vaja ka juhitunnistust ning nende hinnaklass algab 500-st eurost.

Populaarsust koguvad aga 5–6meetrised kuni seitsmekohalised lahtised paadid, millega ilusal suveõhtul pärast päevatööd perega merel mõnus lõõgastav tiir teha. Nende hinnad algavad 15 000 eurost.

Saarte elanikud, kellel ehk rohkem praktilised vajadused, näiteks elukohta asju transportida, võiksid vaadata vähemalt 7 meetrit pikkade ja piisava võimsusega aluste suunas. Selliste mudelite hinnad algavad 60 000 eurost.

Kaatrid, millega Skandinaavias mõnusalt matkata, maksavad mõistagi palju rohkem. Pikemate merereiside harrastajad peaksid arvestama 150 000 eurost algava investeeringuga. Selliste merematkade puhul, kus veedetakse rohkem aega tekil, peab mõtlema ka sellele, et oleks piisavalt ruumi ennast sirutada, riideid vahetada, võimalus WC-s käia, pärast ujumist võtta kerge dušš  suplusplatvormil, seada üles päevitamiala.

Kindlasti on vajalik ka väike kööginurk koos pliidi, külmiku ja töötasapinnaga ning kütteseade rõskemate ilmade puhuks. Nii et oleks merereisi tõesti mõnus koos pere või sõpradega nautida ja merel lõõgastuda.

Üha kasvav trend on ka see, et veesõiduk ostetakse ettevõttele. Eraisikud kasutavad sageli liisinguvõimalust.

Kes kunagi paadi ostnud, need jäävad reeglina klubisse. Süües kasvab ka isu – alati tahaks suuremat ja paremat paati!

Saab ka kasutatuna

Auto24-s või Veetehnikas võib leida igas hinnaklassis, vanuses ja seisukorras mootorpaate. Asjatundmatule pilgule paistavad vähemalt mõned neist täitsa kabedad ja hindki on vastuvõetav. Kuid ettevaatlik tuleb olla kasutatud paatidega, mis tuuakse Eestisse mujalt, sest suurel osal neist puudub garantii. Paadi omamise rõõm võib kergesti asenduda peavalu ja remondikuluga.

Väikelaevu valmistatakse tellimise alusel. Samas on pea kõigil müüjatel ka erinevas suuruses valik uusi laopaate, mis on kohe kohapeal olemas. Kõige rohkem tahetakse 15 000 kuni 50 000 eurot maksvaid aluseid,” avaldas JMK Marine juhataja Kalle Kütt.

Milliste täiendavate kuludega peab paadiomanik arvestama?

Kütusekulu suurem kui autol

Täiendavatest kuludest tuleb arvestada, et paatide kütusekulu on märksa suurem kui autodel. Paadil pole rattaid ja piduripedaali, mis tähendab, et mootor teeb pidevalt tööd. Samas ei kasuta me paati sellise tihedusastmega nagu autot.

Väikelaevajuhi tunnistus

Enne võimsama kui 30hobujõulise mootoriga väikelaeva juhtima asumist peab läbima paarikuulised kursused ja välja teenima väikelaevajuhi tunnistuse. Nõrgema mootoriga alust võib valgel ajal juhtida lubadeta. Küti kinnitusel on neidki, kes küsivadki kohe alla 30hobujõulisi aluseid, et ei peaks kursustele minema. Selline komplekt, millega kannatab ka merel käia, aga mis lube ei nõua, maksab tavaliselt kuni 20 000 eurot.

Kindlustus

Väikelaevakindlustus aitab hüvitada kulud ootamatute ja äkiliste veesõiduki kahjude korral, milleks võivad olla näiteks: otsasõidud, kokkupõrked ja kokkupuuted vees;  torm ja tuli; transpordi- ja ellingukahju; paadi vargus või röövimine.

Kaikoha rent

Kaikoha aastamaks võib olla 1000 euro ringis.

Treiler ehk paadihaagis

„Suuremad paadid nõuavad ka piduritega treilerit, milleks on omakorda vaja eraldi lube ja võimsat autot,” täiendas Kütt lisakulude loetelu.

Aastahooldus ja talvehoiustamine

Ka veesõidukiga on vaja aastas korra teha läbi korralik hooldus. Seda on soovitav teha sügisel enne talvehoiustamist, et kevadel kohe muretult uut hooaega alustada.

Kui vajan likviidust, kui ruttu saan oma paadi taas rahaks teha?

Korralik bränd ja hästi hooldatud paat kestab kaua ja hoiab suurepäraselt oma väärtust ka järelturul.

Kalle Kütt ütles järelturu kohta, et sel aastal on siingi puhumas uued tuuled. „Kuigi hinnad on tõusnud, leiab kõik, mil vähegi väärtust, endale uue omaniku. Uusi paate on raske kätte saada ja nii ostetaksegi seda, mida saab. Nii uutel kui ka kasutatud paatidel võiks jälgida, et kaubamärgil oleks kohalik esindaja, muidu võib hätta jääda. Iga kere vajab pesemist ja tehnika hooldamist. Mootorite hooldusvälp on tavaliselt 100 tundi või üks hooaeg. Tavaline Eesti paadiomanik veedab aastas veel umbes 50 tundi.

Võimalusel ostke ikka uus paat. Paremad kaubamärgid ei pruugi viie aastaga kaotada ostuhinnast ühtegi eurot. Halvemal juhul võib paat viie aastaga kaotada 30 protsenti oma hinnast, aga mitte rohkem.,” andis Kütt nõu.

Meie juures müügil olevad kasutatud paadid leiavad üsna kiiresti uue omaniku – mõnikord on isegi paari tunniga. Aga kui on kallim ja väga spetsiifilise varustusega komplekt võib selleks kuluda ka aasta. Tavaliselt on nii, et kui paati vahetatakse, siis ikka suurema, mugavama ja võimekama vastu,” rääkis Kütt.

Paadiost kui investeering tervisesse, suhetesse ja hindamatu väärtusega tulevikumälestustesse

Paati saab pidada parimaks investeeringuks, kui käsitled teemat nii:

  • Vali paadibrändi, mis hoiab hästi oma hinda järelturul ja korralikult hooldatud paadi puhul võid üsna kindel olla, et sinu veesõiduk rahaline väärtus ei kahane vähemalt viie aasta jooksul.
  • Osta paat liisinguga, see teeb sinu vajaduste ja soovide arenedes sõiduki vahetamise mugavamaks, kui sinu soovid ja eelistused ajas muutuvad. Näiteks arvad algul, et ei vaja wc-ga paati, aga mõne aja pärast leiad, et see on ikkagi vajalik.
  • Kindlusta paat erinevate ettenägematute juhtumite vastu, saad südamerahu, et rahaline väärtus säilib.
  • Merel ja looduses viibides hoiad ennast vaimselt tasakaalus ja tervena, mis on tänasel päeval suurim rikkus üldse.
  • Iga paadisõiduga lood häid elamusi ja meeldejäävaid emotsioone, mille väärtus ajas aina kasvab.
  • Loo meresõidust pere ühine hobi – koosoldud aeg tugevdab peresuhteid ning heade elamuste väärtus ajas aina kasvab. Näiteks on tore koos jõululauas meenutada ühised suviseid paadiretki või kalakäike koos lastega ja need mälestused soojendavad meie südameid veel kaua-kaua hiljemgi. Neid ei saa kaotada. Nende väärtus ajas aina kasvab!

Kui triivisin juulikuus üksinda paarisõlmeses kiiruses rahulikus tuules Tallinna lahel lihtsalt kõigest eemal kaheksa tundi järjest, siis sain aru, et see on üks pagana hea investeering!

Peeter, Eesti Padiomanike Klubi liige

2 aastaga on 630OC väärtus kasvanud +35%. Kõrge riskitasemega pensionifondid on teinud ainult +20% ja indeksfondid +40%.

Teet, Eesti Padiomanike Klubi liige

Liitu Eesti Paadiomanike Klubi Facebooki grupiga ka siis, kui paadiomanik veel ei ole, aga on soov!

Paadiostu idee on ka sinu peas juba aastaid keerelnud?

Broneeri aeg tasuta konsultatsioonile ja me aitame sul õige paadi välja valida just sinu nõudmisi ja huve arvestades.