Nõuanded, Paadid

Paadi vette laskmise ehk veeskamise etikett

Buster L1 - sadamas

Iga paadiomanik peaks enne sadamasillast eemaldumist teadma veesõidu eeskirju – või vähemalt ohutu ja viisaka navigeerimise peamisi reegleid. Slipil või looduslikul kaldteel paati vette lastes ja veest välja võttes tulevad aga mängu veel ühed käitumisreeglid, mida teised paadiomanikud teilt ootavad – ja see on hea käitumise tava ehk veeskamise etikett.

Slipil käitumise hea tava

Suvisel nädalavahetusel või mõnel rahvarohkel üritusel võib paadi vettelaskmise kaldtee ehk slipp  olla vägagi populaarne ja hõivatud koht. Ja nii ongi vaid viisakus ja head kombed see kõikvõimas jõud, mis seisab korra ja kaose vahel.

Keegi meist ei tahaks ju olla see paadiomanik, kelle kogenematuse pärast sujuv liiklus kaldteel seiskuks. Niisiis vaatame põgusalt üle mõned paadi vettelaskmise ehk veeskamise põhitõed.

Avalikul slipil on heaks tavaks korraldada oma veesõiduki vettelaskmine võimalikult tõhusalt. Seda silmas pidades tuleb juba enne slipile sõitmist teha kõik vajalikud ettevalmistustööd veidi eemal selleks ettenähtud alal või parkimiskohas.

Alustame paarist lihtsast näpunäitest, mis muudavad nii paadi vettelaskmise kui ka veest väljatoomise sujuvaks ja stressivabaks tegevuseks.

5 nõuannet hea tava järgimiseks slipil

  1. Tee alati kõik ettevalmistustööd peatuspaigas – mitte kaldteel, kus teised paadimehed stardivad.
  2. Soorita paadi vettelaskmine nii kiiresti ja tõhusalt kui võimalik, kaasa teisi meeskonnaliikmeid, kes saavad aidata seda tegevust lihtsustada.
  3. Niipea, kui paat on haagiselt maas, sõida treileriga slipilt tagasi ja pargi selleks ettenähtud kohta.
  4. Paadi veest väljavõtmisel ole viisakas ja pargi paat veidi eemale, kuni paadihaagis on slipil paadi pealevõtmiseks paigas.
  5. Vintsi paat haagisele ning seejärel sõida peatuspaika, et lõpetada paadi lõplik kinnitamine paadihaagisele. 

Ja nüüd kõigest veidi põhjalikumalt.

Kuidas paadi veeskamist ette valmistada?

Kui sul puudub varasem kogemus paadi vettelaskmisega konkreetses kohas, siis alustuseks vaata üle, kui järsk on kaldtee ja kuhu oleks võimalik paat peale veeskamist kinnitada. 

Sinu eesmärk on olla võimalikult efektiivne, kui sinu kord kätte jõuab, kuid selleks on vaja teha mõningad ettevalmistused. Niisiis alusta sellest, et pargid oma paadihaagise slipiteelt veidi eemale.

Tee nii:

  • Maksa sadamatasud, kui tegemist on tasulise sadamaga. Eesti sadamate hinnakirjade kohta saad infot sadamaregistri andmekogust
  • Veendu, et pilsi tühjenduskork oleks paigaldatud  – kork veeväljalaske avale.  
  • Veendu, et paadivõtmed oleksid kaasas.
  • Laadi kogu oma kaasavõetav varustus paati. 
  • Kinnita vendrid paadi kaipoolsele küljele. Vender on täispuhutud kummist balloon, mis pannakse löökide pehmendamiseks paadikere ja kai vahele. 
  • Eemalda paadilt kinnitusrihmad, millega paat on haagise külge kinnitatud.  Päramootori puhul eemalda ka mootori transporditugi
  • Veendu, et paadil oleks vööris ja ahtris piisav kinnitusots, et paat peale veeskamist kai külge siduda.
  • Eemalda autolt paadihaagise tulede pistik, et haagise tulede vette sattumisel ei kahjustaks haagise ega auto elektrisüsteeme.

Kuidas paat õigesti vette lasta?

Kui kõik eelnimetatu on tehtud, siis oled valmis silpile tagurdama, et paat vette lasta. 

Värske paadiomanikuna võib olla esimest korda paadi vettelaskmine üsnagi põnev ja närve kõditav kogemus. Tegelikult ei ole selles midagi rasket – kui see on juba kord õigesti kätte õpitud, siis on erinevate sadamate külastamine ja paadi sujuv veeskamine täiesti pingevaba ja nauditav tegevus. 

Kui sul on kaasreisijad, siis anna kõigile juhised, kuidas nad peaksid käituma, et protsessi mitte takistada ja võimalusel kaasa aidata. Näiteks, kui keegi oskab paadiga haagiselt maha sõita, saab see inimene minna juba paati ning olla valmis mootori käivitamiseks, et kaist veidi eemale sõita.

Tee nii:

  • Kui sul on abistaja, siis palu tal asetseda nii, et näed teda tagurdamisel peeglist.
  • Tagurda paadihaagisega slipile otse, selleks pead paadi ja haagise joondama. Tee seda aeglaselt, et vajadusel oleks võimalus positsiooni parandada.
  • Tagurda seni, kuni näed, et paadi ahter hakkab ujuma.
  • Pargi sõiduk käsipiduriga ning vabasta treileri vintsi turvakett.
  • NB! Enne paadi haagiselt lõplikult vabastamist veendu, et paadimootor käivitub. Kui juhtub, et mootor ei käivitu, saad probleemideta kaldteelt uuesti üles sõita.

Paadi veest väljavõtmine

Paadi treilerile laadimine on lihtsalt vette laskmise protsess tagurpidi. 

Tee nii:

  • Võimaluse korral pargi paat slipist veidi eemale, et mitte segada teisi veeskajaid ja kaasreisijatel oleks mugav paadist lahkuda.
  • Seejärel sõida treileriga slipile paadi pealevõtmiseks. 
  • Vintsi paat haagisele ja kinnita turvakett
  • Vajadusel võib paadijuht slipilt üles sõites jääda paati.
  • Sõida parkimispaika või veidi eemale, et paadist liigsed asjad välja tõsta ja paat lõplikult haagisele kinnitada.
  • Ühenda uuesti treileri tulede pistik autole.

Sõnastik

Etikett – kindlad käitumisreeglid ja kombed

Slipp on rööbastega või ilma rööbasteta kaldtee, mida mööda lastakse paat vette või vintsitakse paat veest välja 

Vints  – mehaaniline seade, mida kasutatakse paadi vette laskmiseks ja veest tõmbamiseks

Vöör – veesõiduki esiosa ehk nina

Ahter – veesõiduki tagaosa 

Vender – laevakere ja kai või kahe laevakere vahele asetatav lööke pehmendav matt

Pilsikork – vee väljalaske ava paadi põhjas

Pilss  – koht trümmi alumises osas, kuhu koguneb laeva sisemusse sattunud vesi (pilsivesi) 

Pilsivesi laeva sisemusse sattunud vesi

Paadihaagis – haagis, treiler

Soovid igas olukorras end kindlalt tunda ja paadi veeskamise korralikult selgeks õppida?

Jagame sinuga lahkesti oma pikaajalisi teadmisi ja kogemusi. Telli paadi veeskamise personaalne treening  ja teeme kogu protsessi sinuga koos turvaliselt läbi.